|
Okmeydanı Cemevi, Mahmut Şevket Paşa Mah., Piyale Paşa Cad. No:154, Şişli |
Джемеві - культова споруда мусульман-
алеві. "Cemevi" дослівно перекладається як "дім зібрань"; слово походить від назви релігійної церемонії Âyin-î Cemi або просто Cem, що в перекладі з арабської означає "зібрання". Зазвичай церемонія проводиться в ніч з четверга на п'ятницю. Прообразом джему вважають "Зібрання сорока" (
Kırklar Cemi, 40lar Cemi - за числом присутніх), на якому пророк Мухаммед назвав своїм наступником Алі ібн Абу Таліба. Джем - не просто сукупність релігійних обрядів; зібрання громади виконує просвітницьку і культурну функції. За часів Османської імперії алеві також ніколи не зверталися до муфтіїв, а усі скарги та конфлікти розглядали під час джему.
Слід зазначити, що представники цієї течії не відвідують мечетi, оскільки халіфа Алі, якого вони шанують найбільше, вбили саме у мечеті під час намазу. Проте Діянет (міністерствo у справах релігії) не визнає джемеві місцями поклоніння, їм не надано офіційного статусу
ibadethane на рівні з мечетями. Самі ж
алеві скаржаться, що не дивлячись на офіційний курс країни на євроінтеграцію, їм досі не дають вільно сповідувати своє віровчення. Протистояння між сунітами та алеві дійсно має місце в сучасному турецькому суспільстві. Цей конфлікт, що тривав століттями, зараз набув неабиякого політичного та міжнародного значення.
Загалом в країні діє понад 300 джемеві, в тому числі і 16 з них в Стамбулі. В кожному джемеві є 12 священослужителів за числом імамів, яких шанують алеві:
- Мюшріт (або dede - в пер. "дідусь") - наставник; хранитель знань; проводить церемонію джему.
- Рехбер (той, що вказує шлях) - радник; помічник деде.
- Гьозджю - наглядач, хранитель джему; підтримує тишу та спокій під час церемонії; помічник рехбера.
- Черагджи (від слова Çerağ - в пер. лампада, свічка) - підтримує світло в джемеві;
- Зякір - співає та грає на музичному інструменті(саз або баглама) під час церемонії;
- Сюпюргеджі - підримує читоту в джемеві;
- Мейданджи - готує приміщення до церемонії; помічник гьозджю;
- Ібрікчі - забезпечує ритуальне омивання віруючих перед церемонією;
- Ніязджі - виконує жертвоприношення; приймає та розподіляє страви, що приносять учасники церемонії;
- Сакаджи - розподіляє напої;
- Пеїкчі (хаберджі) - оголошує час церемонії; забезпечує зв'язок між наставником та віруючими;
- Капиджи.
Спільна участь у церемоніях жінок на рівні з чоловіками є підставою для поширення огидних пліток. Консервативні ісламісти вважають, що алеві зовсім не мусульмани, а їх ритуали називають оргіями.
Якщо раніше, в періоди переслідувань,
алеві часто не мали можливості молитися відкрито, то зараз ситуація набагато покращилася. Сьогодні джемеві у великих містах - вже не просто невеличкi будиночки для таємних зібрань релігійної громади; це багатофункцональні центри, де окрім приміщення для власне церемоній зазвичай є розвинена інфраструктура для проведення різноманітних культурних заходів. Наприклад, при джемеві в Окмейдани діє культурний фонд, бібліотека та курси.
|
Хаджи Бекташ Велі - святий, що його найбільше шанують анатолійські алеві |
|
Зображення Алі та напис "Моя Кааба - людина", який відображає відмову алеві від традиційних ісламських обрядів |
|
Галерея зображень святих, мучеників та філософів, яких шанують алеві |
Немає коментарів:
Дописати коментар